چگونه نور درمانی می تواند به اختلال عاطفی فصلی (SAD) کمک کند؟

چگونه نور درمانی می تواند به اختلال عاطفی فصلی (SAD) کمک کند؟

ماه های زمستانی ممکن است به معنای مبارزه با گلوله برفی، کاکائو داغ و تزئینات تعطیلات باشد، اما به معنای نور خورشید کمتر است. و نور کمتر خورشید (در هر فصلی) می تواند منجر به اختلال عاطفی فصلی (SAD) شود که اکنون به عنوان یک اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی شناخته می شود.
SAD نوعی افسردگی است که معمولا در پاییز یا زمستان اتفاق می افتد. فقدان نور خورشید بر ریتم شبانه روزی ما تأثیر می گذارد، نامی که به «ساعت داخلی بدن» داده شده است که چرخه 24 ساعته فرآیندهای بیولوژیکی در بدن ما را تنظیم می کند.
کاهش نور خورشید همچنین می تواند باعث کاهش سطح سروتونین و نامتعادل شدن سطح ملاتونین شود که می تواند در الگوی خواب و خلق و خوی شما نقش داشته باشد.
برای بسیاری، استفاده از نور درمانی می تواند به درمان SAD و سایر شرایط مانند افسردگی و اختلالات خواب کمک کند. light therapy box

نور درمانی چیست؟

نور درمانی می تواند برای درمان SAD و سایر شرایط با استفاده از نور مصنوعی استفاده شود. برای استفاده از نور درمانی، باید حدود 30 دقیقه نزدیک جعبه نور درمانی بنشینید یا مشغول به فعالیت باشید.
متخصصان می‌گویند: «به خصوص در زمستان، بدن ما به هوای خاکستری، سرد و کمبود نور طبیعی خورشید واکنش نشان می دهد. کاری که نور درمانی انجام می دهد جبران کمبود قرار گرفتن در معرض نور طبیعی خورشید است.

نوردرمانی چیست چراغ نور درمانی

انواع نور درمانی

در حالی که اکثر جعبه های نور یا سایر دستگاه های نور درمانی از نور فلورسنت تمام طیف استفاده می کنند، انواع مختلفی از نور درمانی نیز وجود دارد که ممکن است مزایایی فراتر از درمان SAD داشته باشد.

قرمز:

در حالی که تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه آیا استفاده از نور قرمز درمانی در درمان زخم و درد موثر است یا خیر، مورد نیاز است، نظریه هایی نیز وجود دارد که نور قرمز برای محو شدن جای زخم ها و بهبود رشد مو مفید است.

آبی:

نور آبی علاوه بر کمک به افراد مبتلا به SAD و افسردگی، ممکن است به آسیب آفتاب و آکنه کمک کند.

سبز:

تحقیقات نشان می دهد که نور سبز می تواند برای کمک به مبتلایان به میگرن مفید باشد.

 

 

مزایای نور درمانی

 

به SAD کمک می کند
حدود 5٪ از بزرگسالان در ایالات متحده SAD را تجربه می کنند، که حدود 75 درصد از افرادی که به اختلال عاطفی فصلی مبتلا می شوند زنان هستند.
اگر SAD دارید، ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کنید:

غمگینی

اضطراب

افزایش وزن

کمبود انرژی

مشکل در تمرکز

تحریک پذیری عصبی

 

برای به دست آوردن موثرترین و طولانی ترین تقویت در هوشیاری، خلق و خو، انرژی و تمرکز، مهم است که به طور منظم از نور درمانی استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهد که نور درمانی بهترین درمان برای SAD در نظر گرفته می شود.
به افسردگی کمک می کند
تحقیقات نشان می دهد که نور درمانی با کمک به منظم کردن ریتم شبانه روزی بدن و متعادل کردن سطح سروتونین، ممکن است افسردگی را بهبود بخشد.
یک مطالعه نشان می دهد که چه نور درمانی به تنهایی یا با فلوکستین، یک داروی ضد افسردگی استفاده شود، در بهبود علائم افسردگی موثر است.
به اختلالات خواب کمک می کند

اگر دچار بی خوابی یا اختلالات ریتم شبانه روزی خواب هستید

 

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از نور درمانی می تواند با تأثیر مثبت بر سطوح ملاتونین و سروتونین در مغز، به شما کمک کند.
همچنین می تواند در تنظیم و حفظ یک برنامه خواب ایده آل موثر باشد.
به اثربخشی داروهای ضد افسردگی کمک می کند
اگر داروی ضد افسردگی مصرف می کنید، به استفاده از نور درمانی در مشارکت با داروهای خود فکر کنید.
کاری که انجام می دهد کمک به تعادل و فعال کردن سروتونین در مغز ما است. بنابراین اگر فردی دارو مصرف می‌کند و در حال گفتار درمانی است، مطمئناً همه این چیزها می‌تواند به خلق و خوی بهتر کمک کند.

نحوه استفاده از نور درمانی

نوردرمانی چیست چراغ نور درمانی light therapy box

 

 

در حالی که گزینه های نور درمانی مانند محرک های سپیده دم و لامپ های طیف طبیعی وجود دارد، استفاده از جعبه نور (دستگاهی با صفحه تخت که از نور فلورسنت تمام طیف استفاده می کند) رایج ترین روش در درمان SAD است.
اگر علاقه مند به استفاده از جعبه نور هستید، گزینه های مقرون به صرفه زیادی وجود دارد. به دنبال منبع نوری باشید که خروجی 2500 تا 10000 لوکس داشته باشد (روشی برای اندازه‌گیری روشنایی نور).

در اینجا بهترین راه برای استفاده از جعبه نور(لایت باکس) را آورده‌ایم:

از تایمر استفاده کنید
در حالی که مدت زمانی که برای استفاده از جعبه نور نیاز دارید در افراد مختلف متفاوت است، اما بیشتر مردم تمایل دارند تا 30 دقیقه در روز از آن استفاده کنند. نکته خوب این است که بیشتر جعبه‌های نور دارای یک تایمر هستند.
صبح از آن استفاده کنید
سعی کنید تا حد امکان در اوایل روز از آن استفاده کنید. استفاده از آن در شب می تواند اثرات منفی داشته باشد.
مستقیم به نور نگاه نکنید

نوردرمانی چیست چراغ نور درمانی light therapy box

 

 

جعبه نور خود را روی میز یا در کنار آن قرار دهید. از آن فقط به عنوان یک منبع نور غیرفعال استفاده کنید و مستقیماً به آن نگاه نکنید.
قبل از شروع نور درمانی باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری‌های مرتبط با بینایی، افرادی که از داروهای خاصی مانند ضد التهاب یا آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند، افرادی که به نور حساس هستند و مبتلایان به اختلال دوقطبی، بهترین گزینه نباشد.
همچنین ممکن است هنگام استفاده از نور درمانی، سردرد، تاری دید، خستگی و فشار چشم را تجربه کنید. اگر علائم بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.
اما با توجه به قیمت مقرون به صرفه و اندازه کوچک و مناسب، استفاده از جعبه نور می تواند مفید باشد.

منبع

 

 

جهت مشاوره و راهنمایی تماس بگیرید کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *